Doorstroomtoets

Wat is de Cito Leerling in Beeld (LIB) doorstroomtoets?

Sinds 2015 is het verplicht voor scholen om toets een af te nemen in groep 8. Eerst was dit de eindtoets, maar sinds 2024 is dit de doorstroomtoets. Deze toets is een belangrijk onderdeel van het schooladvies. Elke school is vrij om te kiezen welke doorstroomtoets ze gebruiken. De Leerling in Beeld - doorstroomtoets, vaak afgekort als de LIB-toets, is één van de beschikbare doorstroomtoetsen. Voorheen stond deze toets bekend als de Cito Eindtoets, maar tegenwoordig wordt de Leerling in Beeld - doorstroomtoets genoemd. 

Wat toetst de Leerling in Beeld - doorstroomtoets?

De Leerling in Beeld - doorstroomtoets wordt aangeboden door het Cito en kan zowel op papier als digitaal worden afgenomen. De toets biedt de verplichte vakken Lezen, Taalverzorging en Rekenen aan. 

  1. Lezen: Dit onderdeel test de leesvaardigheid van een kind, inclusief begrijpend lezen en leesbegrip. Het test hoe goed een kind informatie kan verwerken en begrijpen.
  2. Taalverzorging: Dit onderdeel toetst de kennis van de Nederlandse taal, inclusief grammatica, spelling en zinsstructuur. 
  3. Rekenen: Dit onderdeel van de toets beoordeelt de rekenvaardigheden van een kind, zoals: basisbewerkingen, meetkunde en probleemoplossend vermogen. 

Afname van de Leerling in Beeld - doorstroomtoets

De Leerling in Beeld - doorstroomtoets wordt eind januari of begin februari afgenomen. De toets duurt twee ochtenden. Kinderen zijn gemiddeld 2 uur per ochtend bezig met de toets. Het is aan scholen zelf om te bepalen of er pauze wordt genomen tijdens het maken van de toets. Door de tijd te nemen voor de toets raken kinderen niet overbelast, zodat ze hun beste prestaties kunnen leveren.

Type vragen in de LIB-toets

De Leerling in Beeld - doorstroomtoets combineert een mix van open en meerkeuzevragen. Het onderdeel Lezen bestaat alleen uit open vragen, Taalverzorging en Rekenen bestaan uit zowel open als meerkeuzevragen. 

Uitslag van de Leerling in Beeld - doorstroomtoets

Ongeveer een maand na de toets ontvangen zowel de school als het kind de uitslag. De uitslag bestaat uit een gedetailleerd rapport. Het rapport bevat een advies voor vervolgonderwijs, beheersing van de referentieniveaus Taal (1F/2F) en Rekenen (1F/1S), de totale score op de toets (151-200) en een gedetailleerd overzicht van de toetsuitslag per onderdeel (inclusief het aantal goed beantwoorde opgaven).

Extra voorzieningen bij het maken van de LIB-toets

Naast de reguliere toets zijn er ook speciale versies beschikbaar voor kinderen met specifieke ondersteuningsbehoeften, zoals dyslexie of visuele beperkingen. Er kan ondersteuning geboden worden door audio-ondersteuning, een zwart-witte versie of een uitvergrote versie.